Skrzynia biegów, zaraz obok silnika, stanowi najważniejszy element układu jezdnego w samochodzie. To właśnie ona odpowiada bezpośrednio za przenoszenie mocy z silnika do kół napędowych. Duży wpływ na żywotność skrzyni biegów ma prawidłowe operowanie biegami podczas jazdy oraz poziom oleju. Ten drugi element jest niezwykle ważny, odpowiada bowiem za chłodzenie kół zębatych oraz zmniejsza tarcie, co przyczynia się do wzrostu żywotności całego elementu. Wymiana oleju silnikowego (Łódź) w skrzyni biegów jest więc niezbędna, jednak nie w każdej sytuacji. W jakim przypadku najlepiej więc to zrobić?
Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Olej przekładniowy dużo szybciej zużywa się w automatycznej skrzyni biegów. Dlatego też jego wymiana w tej sytuacji okazuje się niezbędna. Olej w skrzyni automatycznej można więc traktować jako płyn eksploatacyjny, tak jak olej silnikowy czy płyn hamulcowy. Czasami pojawiają się głosy, że wymiana tego płynu nie jest konieczna. Jest to poniekąd prawda, jednak tylko w sytuacji, gdy kierowca planuje przejechać od 150 do 200 tys. kilometrów.
Nie oznacza to jednak, że po przejechaniu tego dystansu skrzynia ulegnie awarii. Jednak poszczególne elementy przekładni będą szybciej się zużywały poprzez zwiększone tarcie. Warto też mieć na uwadze, że olej starzeje się szybciej w sytuacji obciążeń cieplnych. Lubrykant w skrzyni biegów traci swoje właściwości chłodzące, smarujące oraz myjące w sytuacji, gdy kierowca podróżuje z dużą prędkością lub przy częstej zmianie biegów.
Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów
W przeciwieństwie do oleju silnikowego czy płynu znajdującego się w automatycznej skrzyni biegów, lubrykant w skrzyni manualnej ma bardzo komfortowe warunki pracy. Nie ma bowiem kontaktu z paliwem czy spalinami. Jedynym zagrożeniem mogą być opiłki żelaza. Powstają one wskutek nieprawidłowego wrzucania biegów bez sprzęgła oraz w naturalnym procesie zużywania kół zębatych. Co prawda większe opiłki są wychwytywane przez specjalne magnesy, jednak mniejsze pozostają w układzie.
Razem z naturalnym procesem starzenia się oleju ma to duży wpływ na pogarszanie się jego parametrów oraz utraty lepkości i właściwości smarnych. Kiedy więc warto pomyśleć o wymianie oleju w manualnej skrzyni biegów?
Dealerzy samochodowi zapewniają, że nie jest to konieczne do prawidłowego działania pojazdu. Jednak jak twierdzą producenci skrzyń biegów, wymiany należy dokonywać po przejechaniu 100 tys. kilometrów. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza jeżeli kierowca lubi ostrą jazdę, często holuje przyczepę lub podróżuje w warunkach miejskich.
Są jednak sytuacje, w których wymiana oleju silnikowego (Łódź) okazuje się niezbędna. W przypadku automatycznej skrzyni biegów należy dokonywać wymiany lubrykantu po każdej naprawie tego komponentu. Jest to również niezbędne w sytuacji przegrzania się oleju przekładniowego, co będzie pokazane na desce rozdzielczej. Ponadto, kierując się zasadą ograniczonego zaufania, olej należy zmienić po zakupie używanego samochodu z automatyczną skrzynią biegów.